Hjælp til at forstå dine forsikringer

Det kan være svært at forstå, men vi hjælper dig gerne

Spørgsmål om forsikring

Hvad er en forsikring?

En forsikring er en juridisk aftale mellem dig som kunde og dit forsikringsselskab. Aftalen består af en police og betingelserne. I policen står de vilkår der gælder for den forsikring du har tegnet. Betingelserne er de nøjagtige regler som gælder, og som policen henviser til.

Hvad går forsikring ud på?

Meget enkelt sagt: Forsikring er et fællesskab. Kunderne giver et mindre beløb til en fælles kasse. Hvis uheldet er ude for en kunde, er der penge i kassen til at hjælpe, også selv om udgifterne er større end det kunden har betalt til den fælles kasse. Det fungerer godt fordi de fleste af os sjældent er ude for store skader og ulykker – heldigvis.

Din forsikring er individuel

Din forsikring er baseret på dig. Det vil sige at betingelserne for din forsikring og den pris du betaler, er baseret på en vurdering af hvem du er og hvad du laver i din hverdag. Det har altså betydning om du arbejder stille og roligt på kontor, eller om du dyrker en risikofyldt adrenalinhobby. På samme måde kan størrelsen på dit hus og den type tag som huset har, have betydning for forsikringen.

Hvad sker der når nogen snyder forsikringsselskabet?

Det værste ved svindel er at svindleren tager af de penge der skulle bruges til erstatninger til ærlige kunder. Thisted Forsikring er ejet af kunderne, og ikke mindst derfor tager vi forsikringssvindel meget alvorligt. Vi har mange års erfaring og har fået en god næse for tegn på svindel. Hvis vi får mistanke, undersøger vi sagen grundigt. Opdager vi svindel, melder vi det til politiet. I Thisted Forsikring arbejder vi efter branchens fælles kodeks om efterforskning af svindel. Har du svindlet, kan det blive svært for dig blive forsikret igen.

Mistænker I alle for at snyde – også mig?

Nej! Vi har mange års erfaring, og vi ved at langt de fleste af vores kunder er ærlige. Det vi allerhelst vil, er at udbetale den rigtige erstatning til dig. Men som kunde hjælper du dig selv og os når du har styr på dine ting. Hvis der opstår tvivl, er det nemlig meget lettere hvis du har dokumentation for det du søger erstatning for. Dokumentation er for eksempel kvitteringer og fotos af genstandene, så vi kan se at de står i dit hjem. Vi beder også om at du opfører dig fornuftigt og gør dig umage for at forebygge uheld og skader.

Alt det der står med småt. Skal jeg læse det?

Ja, det bør du gøre. Hvis du har krav på erstatning, skal du selvfølgelig have det. Hvornår du har det, er beskrevet i forsikringsbetingelserne, altså "det med småt". Din forsikring er en aftale mellem dig som kunde og os som selskab. Det er vores opgave at sørge for at de fælles midler som kunderne har samlet i selskabet, bliver brugt retfærdigt og rimeligt. Hvordan det skal ske, står i betingelserne i din forsikring. Formålet med ”det med småt” er altså at sikre at alle kunder får den samme gode og retfærdige behandling. Det er din opgave som kunde at læse betingelserne så du på forhånd ved hvornår du kan få erstatning – og hvornår du ikke kan. Det vil vi meget gerne hjælpe dig med! Du er altid velkommen til at kontakte os for at få hjælp og gode råd.

Ordliste

Police

Policen er selve den skriftlige kontrakt der bekræfter aftalen mellem kunden og selskabet. Prisen og de regler der gælder for forsikringen, fremgår af policen. Policen vil henvise til forsikringens betingelser.

Betingelser

Betingelserne er "det med småt". Betingelserne er de regler der gælder for din forsikring. Det er ofte sådan at der er et sæt betingelser for selve forsikringen, for eksempel en bilforsikring, og et sæt fællesbetingelser der gælder for alle forsikringer til privatkunder. Vi ved godt at du ikke gider. Men: Husk nu at læse betingelserne igennem når du vælger forsikringen, så du ved hvad der skal til for at du kan få erstatning – før uheldet er ude.

Præmien

Præmien er den pris du betaler for din forsikring. Præmien er årlig, men det er ofte muligt at betale i rater.

Selvrisiko

Selvrisikoen er dét beløb du selv hæfter for ved en skade. Har du for eksempel fået ødelagt din bærbare computer, og selvrisikoen på din indboforsikring er 1.500 kroner, trækkes der 1.500 kroner fra den erstatning du får udbetalt. Skader der er under din selvrisiko, kan ikke dækkes fordi skaden ikke overstiger den risiko du som kunde selv bærer. Størrelsen på selvrisikoen er du er selv med til at bestemme når du tegner din forsikring. En lav selvrisiko giver nemlig som regel en højere pris på forsikringen (præmie).

Erstatning

Erstatning er de penge du får udbetalt af forsikringsselskabet for det tab du har haft ved en skade som er dækket af forsikringen.

Hovedforfald

Hovedforfald er den måned, som forsikringen kan siges op til, og den måned præmien skal betales.

Forsikringssum

Den samlede værdi af alle de ting du ønsker at få forsikret, eller af en enkelt ting som du ønsker at få forsikret. Med den korrekte forsikringssum ved du at du får den rigtige erstatning hvis uheldet er ude. Erstatningen kan ikke overstige forsikringssummen.

Mén

Hvis du kommer ud for en ulykke der giver dig en varig skade, kan det blive defineret som mén. Det kan for eksempel være en knæskade ved et fald på en trappe, som gør at dit knæ aldrig kommer til at fungere normalt igen. Når dette sker, vil graden af skaden (méngraden) blive fastsat. Det står i ulykkesforsikringens betingelser hvilken méngrad der giver erstatning.

Indboforsikring

En indboforsikring sikrer dine ting (dit indbo). Den dækker hele husstandens indbo i tilfælde af brand, vand og tyveri – også i bilen. Den dækker også din cykel. Indboforsikringen er ofte kombineret med en ansvarsforsikring.

Ansvarsforsikringen

Ansvarsforsikringen dækker dit personlige erstatningsansvar hvis du er skyld i skade på andre personer og deres ting. Det kan for eksempel være hvis du vælter colaen ned i din kammerats computer. Ansvarsforsikringen er er ofte kombineret med en indboforsikring.

Ulykkesforsikringen

Ulykkesforsikringen dækker dig hvis du kommer til skade ved en ulykke. Den afhjælper nogle af de økonomiske omkostninger der kan følge med en ulykke. Vær opmærksom på at der findes forskellige typer af ulykkesforsikringer, afhængigt af om du har brug for at være forsikret på dit arbejde eller kun i din fritid.

Bilforsikring - Ansvarsforsikring

Hvis du har en bil, siger loven at du skal have en ansvarsforsikring for bil. Ansvarsforsikringen dækker hvis du kommer til at lave skader på andre mennesker og deres ting og deres biler, mens du kører.

Bilforsikring – kasko

Kaskoforsikringen dækker skader på din egen bil. Hvis du ejer en ny bil, er det en god idé at have en kaskoforsikring. Er din bil derimod en ældre, brugt bil som har været billig, kan kaskoforsikringen gå hen og samlet blive dyrere i den periode du har bilen, end det ville være at købe en ny, brugt bil i samme stand hvis bilen blev totaltskadet. Det er en god overvejelse at gøre sig når du vælger forsikring.

Andre forsikringstyper

Der findes mange forskellige forsikringer. Vi anbefaler at du sætter dig ind i mulighederne. Du er meget velkommen til at ringe til os, så spørger vi ind til din hverdag og dine behov og rådgiver dig om hvilke forsikringer du bør overveje at få.

Ring til os på 96 19 45 00