Alle kan stemme om det gode ungdomsliv fra 21. oktober

11. oktober 2019

Mandag den 21. oktober starter afstemningen om hvilke projekter der skal modtage støtte fra Thisted Forsikring. Alle kan være med til at stemme og dermed få indflydelse på beløbet som de fire projekter modtager. Afstemningen varer tre uger og slutter altså søndag den 10. oktober.

De fire udvalgte projekter er:

UNG KULT, DemokraTour, Børnefestival i Thy, Bæredygtighedscamp:

UNG KULT vil gøre det mere almindeligt for unge at gå i teatret ved at gøre op med de klassiske roller. At de voksne og veluddannede lærer de unge og uskolede hvad der er rigtigt og forkert. UNG KULT vil lave kulturelle projekter for unge, med unge. Første projekt er skudt i gang: Et teaterstykke om fordomme.

Børn og unge kan meget og endnu mere i stærkt fællesskab. Det er hovedfokus for Børnefestival afholdt af KFUM og KFUK. Festivalen samler 800 børn fra hele landet og engagerer 200 frivillige i Thy. Mangfoldige aktiviteter styrker børns tro på sig selv som aktive medborgere.

Thyboerne har tradition for bæredygtighed, selv om vi måske kender det som nøjsomhed. Thy Højskole vil forene ny og gammel viden ved en bæredygtighedscamp for unge. Det handler om genbrug, om at samle mad i naturen, om havplast. Vi skal rundt og møde inspirerende thyboere og høre hvordan de lever bæredygtigt.

DemokraTour er fra unge til unge. Foreningen består af unge fra diverse uddannelser i Thy. DemokraTour tager fat i de ting der rør sig i samfundet og bringer dem ned i øjenhøjde til de unge. Der afholdes fire arrangementer årligt med temaer som digital dannelse, entreprenørskab, mental sundhed.

Om afstemningen

Afstemning vil forløbe over tre uger fra mandag den 21. oktober til og med søndag den 10. november og foregår på www.danmarksrygrad.dk/stem. Her ligger finalistvideoerne, og alle der har lyst, kan stemme på det projekt de synes bedst om.

Når afstemningen er slut, har vi i Thisted Forsikring også mulighed for at tildele projekterne stemmer. Selskabets stemmer vægter 30 procent, og afstemningen 70 procent. Det endelige resultat offentliggøres tirsdag den 12. november.

Det handler altså for de enkelte projekter om at sikre størst opbakning, hvilket de vil gøre ved at aktivere deres lokale netværk.

Samlet fordeling af støtte

1. plads 50.000