Dagsgebyr for uforsikrede køretøjer

20. december 2018

Har du en bil der ikke er ansvarsforsikret?

Så skal du vide at…

Fra den 1. januar 2019 bliver alle køretøjer uden en lovpligtig ansvarsforsikring pålagt et dagligt gebyr på 250 kroner.

Det betyder at…

Det betyder at hvis du har et køretøj med nummerplader som ikke er ansvarsforsikret, skal du fra den 1. januar 2019 betale 250 kroner om dagen indtil køretøjet er forsikret.

Hvis du ikke betaler gebyret, kan du ikke tegne en ansvarsforsikring og vil blive ved med at blive pålagt gebyr.

Hvis du har en uforsikret bil, råder vi dig altså til at tegne en ansvarsforsikring inden den 1. januar 2019.

Det vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig med – men det vigtigste for os er at du kender til gebyret og hvad det kan komme til at betyde for dig!

Du kan se spørgsmål og svar om dagsgebyret længere nede på siden.

Hvorfor er gebyret en god idé?

Hvert år koster det 40-70 millioner kroner for de skader, som uforsikrede køretøjer er skyld i. Som borger er man sikret erstatning, selv om der har været en uforsikret bil involveret i et uheld eller en ulykke. Det sker via DFIM, som forsikringsselskaberne står bag, og som alle bilejere betaler til via deres forsikring.

GEBYRET VIL BETYDE AT

• De danskere, der overholder loven, slipper for at betale for dem, der ikke gør
  • Antallet af biler uden lovpligtig ansvarsforsikring falder
  • Statens indtægter fra motoransvarsafgiften stiger
  • Politiet skal bruge færre ressourcer på at opspore og klippe nummerplader på uforsikrede køretøjer.