Thisted Forsikring holder igen med høje prisstigninger

27. januar 2023

Lige nu varsler flere danske forsikringsselskaber om høje prisstigninger til kunderne. Men trods inflation og tidernes ugunst mener vi i Thisted Forsikring ikke, der er grundlag for ekstraordinært høje prisstigninger til selskabets 50.000 kunder.

Flere forsikringskunder vil de kommende måneder opleve en præmiestigning på 10-15 %, og nogle endda mere, når de modtager en opkrævning fra deres forsikringsselskab. Forklaringen er den høje inflation, der har ramt samfundet bredt.

Men hos Thisted Forsikring kan vi ikke se logikken i de store prisstigninger på forsikringsmarkedet. Her forholder vi os som normalt og indeksregulerer udelukkende priserne med 2,51 % i lighed med tidligere år.

“Der er ingen ekstraordinære prisstigninger på vej til vores kunder, ” fortæller administrerende direktør Dennis René Petersen og fastslår, at det i selskabets øjne er det mest rimelige at gøre over for kunderne:

“Nogle forsikringsselskaber har valgt blandt andet at følge prisindekset på byggematerialer i deres fastsættelse af priserne på forsikringer for 2023. Men vores tal viser, at har man en skade på et hus, udgør omkostningerne til materialer en tredjedel, mens de sidste to tredjedele dækker lønninger. Derfor er det også mest fair over for vores kunder at lade forsikringerne stige med samme procent som lønningerne, og den er ifølge lønindekset fra Danmarks Statistik 2,51 %.

Ejet af kunderne og det forpligter

Thisted Forsikring er ejet af kunderne, der er fordelt i Nord-, Midt- og Vestjylland. Og det er med udgangspunkt i dem, selskabet har valgt sin prisstrategi.

Corona-årene har været gode for forsikringsselskaberne generelt, og den nedsatte aktivitet i samfundet har betydet, at antallet af skader er faldet:

“Det har været med til at sikre os en stærk økonomi som gør, at vi nu er i stand til at tilgodese kunderne den anden vej. Og som kundeejet selskab, der ikke skal tage hensyn til aktionærer, vælger vi selvfølgelig at gøre det, “ forklarer Dennis René Petersen.

Thisted Forsikring er et gensidigt forsikringsselskab med rødder i den danske andelsbevægelse, der så dagens lys i 1866 i Thisted med Danmarks første brugsforening, Thisted Arbejdsgiverforening. Derfor sidder det dybt i selskabets DNA at have kunderne i centrum.

” Vi har været her for kunderne i snart 170 år. Det skal vi også være de næste 170 år, ” lyder det afslutningsvist fra Dennis René Petersen.