Thisted Forsikring uddeler kr. 250.000 til foreninger og initiativer i hyldest til fællesskaber

21. september 2023

I fællesskaber kan man finde sammenhold og et sted at høre til. Derfor skal fællesskaberne i vores lokalområde have gode rammer.

Thisted Forsikring ønsker at styrke sammenholdet gennem deres årlige støtteuddeling Danmarks Rygrad. I år var temaet en hyldest til fællesskaberne i Nord-, Midt- og Vestjylland og de positive ting, de bidrager med i vores hverdag.

”Fællesskaberne i vores lokale foreninger og initiativer styrker vores lokalområde. I Thisted Forsikring vil vi gerne støtte fællesskaberne, fordi vi ved hvor vigtigt det er, at vi bibeholder alt det gode, vi får af at være en del af et fællesskab,” udtaler Thisted Forsikrings administrerende direktør Dennis René Petersen.

Især i en tid hvor ensomhed og mistrivsel er et stigende problem, er det vigtigt, at vi husker på de gode ting, vi får ud af at være en del af et fællesskab. For i fællesskaber står vi sammen om at bekæmpe det dårlige.

Hvad skal pengene bruges på?

Igen i år har Thisted Forsikring fået mange ansøgninger, hvor de frivillige fra foreninger og initiativer søger om op til kr. 10.000 til at styrke deres fællesskab. Der er mange forskellige og gode ideer til hvad pengene skal bruges til.

”Det har været svært at vælge blandt de mange gode ansøgninger, vi har modtaget i dette års Danmarks Rygrad-støtteuddeling. Men vi har valgt nogle modtagere, der kommer til at bruge pengene på at styrke fællesskaberne her i Nord-, Midt- og Vestjylland,” fortæller Dennis René Petersen, administrerende direktør i Thisted Forsikring.

Hvert år ender op mod 1.000 tons havplast på den jyske vestkyst. I Strandet arrangerer man strandoprydninger, hvor frivillige i fællesskab indsamler affaldet fra lokale strande. Støtten fra Danmarks Rygrad går til at facilitere en strandoprydning med det sociale og fællesskabet i fokus. Her bliver den gode mad og hyggen omkring en foodtruck trækplaster og samlingspunkt for de frivillige.

Børn og unge har godt af at indgå i fællesskaber på tværs af blandt andet aldersgrupper. Thy Børne- og Ungdomsfilmklub ønsker at skabe et arrangement, hvor børn og unge har netop den mulighed. Støtten fra Danmarks Rygrad skal gå til at facilitere en gratis fest, hvor der er mulighed for at dyrke fællesskabet omkring et af årets højdepunkter: Børne-MGP.

Naturens Dag arrangeres af fire forskellige foreninger, der er gået sammen om at skabe et fællesskab på tværs af foreningerne og interesser. Her er fokus på livet og livsbetingelserne i Limfjorden. Der sættes skrubbeyngel ud, ligesom der fileteres og tilberedes fisk på forskellige måder. Støtten fra Danmarks Rygrad bidrager til at facilitere Naturens Dag.

Dette er blot nogle af de gode initiativer, der er søgt støtte til gennem årets Danmarks Rygrad.

Hvem modtager støttekroner til at styrke deres fællesskab?

I Thisted Forsikring er man glad for de mange ansøgninger. Selvom antallet af ansøgninger betyder, at det desværre ikke er alle ansøgere, der modtager støtte, er der heldigvis rigtig mange foreninger, der bliver tilgodeset. Herunder kan du se en liste over, hvem juryen har udvalgt til at modtage støtte:

Hanstholm Fyrs Støtteforening, Nr. Søby IF, Naturens Dag v. Sundby Mors Havn, Morsø Naturklub, Sundby Kanoklub og Thy-Mors Fritidsfiskerforening, Røde Kors Thisted, Bold i Natten, Tjørring IF Fodbold, Bloddonorerne i Danmarks Thisted-afdeling, HF Mors Special Olympics, Mølleåstien, Børns Voksenvenner Holstebro/Struer, VGF89 Vestjysk Gymnastikforening, Terndrup IF Fodbold, Agger Beboerhus, Stenbjerg Aktivitetsklub, Thy Børne- og Ungdomsfilmklub, Fursundløbet, Natfodbold v. IF Skjold Sæby, FFI Fodbold, Bangsbo IF og ArenaNord, Frivillig Fredag v. Frivillig Thy, Harrevig Forsamlingshus, Strandet, Alkoholfri Diskotek i Svenstrup v. 9230Ung, Morsø Skaterpark, Simmelkær Borgerforening, Fællesskabet for unge i Hannæs/Østerild, UNG Fest v. Thisted Badmintonklub, Danske Holdmesterskaber v. Thisted Svømmeklub og Thy Party.