en kuffert og en rejsetaske

Mangler du din bagage?

Du er endelig landet på din feriedestination, men det er din bagage ikke. Men hvad skal man så gøre? Læs med her, hvor vi guider dig til, hvad du skal gøre, hvis din bagage er forsinket, mistet eller ødelagt.

Forsinket bagage

Hvis din bagage er forsinket i mere end 5 timer, kan du få dækket udgifterne til rimelige og nødvendige erstatningskøb, så du kan begynde din rejse. Det gælder for eksempel almindeligt tøj og toiletsager.

Det er en god idé at være opmærksom på priserne på dine erstatningskøb, da du risikerer, du ikke kan få dækket alle udgifterne. Vi erstatter rimelige og nødvendige indkøb med højst kr. 1.000 pr. person pr. påbegyndt døgn og højst 3.000 pr. person.

Hvordan anmelder du forsinket bagage?

  • Anmeld forsinkelsen til dit flyselskab som giver dig en rapport (Property Irregularity Report) som dokumentation på at bagagen ikke er nået frem
  • Gem kvitteringerne for de erstatningsting du køber og husk at du kun får dækket de mest nødvendige køb
  • Anmeld forsinkelsen til os og husk at du kan godt vente med anmeldelsen til du er kommet hjem fra din ferie.

Vær opmærksom på at vi ikke dækker forsinket bagage i tilfælde af strejke.

Flyselskabet har ansvaret

Det er flyselskabet, der har ansvaret, hvis din bagage er forsinket, mistet eller ødelagt - uanset hvor du rejser til. Derfor er det også vigtigt at det første du gør, er at melde det til flyselskabet. Så får du en PIR-rapport som er dokumentation på din manglende bagage.

Hvis du har en rejseforsikring, kan du også søge om erstatning der. Men det kræver, at du har PIR-rapporten fra flyselskabet.

kuffert med computer, tøj, makeup, solbriller og kamera

Mistet bagage

Hvis din bagage er væk i mere end 21 dage, regner flyselskabet den for bortkommet. Også selvom den dukker op efter de 21 dage er gået. Efter de 21 dage kan du kræve erstatning for din bagage hos flyselskabet og du bør gøre det så snart din bagage vurderes at være bortkommet.

Du kan også kræve at flyselskabet dækker udgifter til rimelige og nødvendige erstatningskøb, såsom tøj og toiletsager, så du kan begynde din rejse.

Bliver din bagage stjålet er det din indboforsikring der dækker og ikke flyselskabet.

Hvordan anmelder du mistet bagage?

  • Anmeld straks din mistede bagage til flyselskabet som giver dig en rapport som bekræftelse på at bagagen er forsvundet
  • Gem kvitteringerne for dine erstatningskøb
  • Anmeld den forsvundne bagage til os og husk det godt kan vente til du er kommet hjem fra ferie.

Ødelagt bagage

Går din bagage i stykker under transporten, kan du få dækket reparation eller køb af ny bagage – alt efter skaden. Du kan altså ikke få erstatning for almindelige buler og skrammer.

Hvordan anmelder du ødelagt bagage?

  • Anmeld din ødelagte bagage til flyselskabet som giver dig en rapport, der bekræfter, at din bagage er ødelagt
  • Anmeld skaden til os

Gode råd

- Lad være med at tage noget med på ferie, du vil være ked af at miste. Du kan nemlig ikke være sikker på at få det erstattet.

- Pak de mest nødvendige ting i håndbagagen. På den måde risikerer du ikke at stå i lufthavnen uden dine mest nødvendige ting.

- Skriv navn og adresse direkte på din bagage eller sæt et bagage-tag på din kuffert. Det sker sommetider at lufthavnens stregkoden bliver revet af eller beskadiget under transporten.

- Flyv direkte. Risikoen for at miste bagage er størst ved mellemlandinger.

et beach skilt