Jeg vidste faktisk nærmest intet om forsikringer
Mads er uddannet tømrer og havde arbejdet i et tømrerfirma igennem 10 år, og det lå ikke lige til højrebenet, at han skulle arbejde med forsikringer. Han havde dog i en rum tid gået med tanken om, at der måske skulle ske noget andet. En veninde gav et praj om et stillingsopslag som skademedarbejder hos Thisted Forsikring, og Mads tog chancen.
God kundeoplevelse gav mig lysten
Mads havde sine private forsikringer hos Thisted Forsikring, inden han overhovedet overvejede at søge arbejde i selskabet. Desværre havde han indbrud i sit hus og fik brug for forsikringen. Men den uheldige oplevelse var faktisk grunden til, at Mads havde mod på at søge en stilling hos Thisted Forsikring, selvom det ikke umiddelbart var en stilling skræddersyet til ham:
”Da vi havde indbrud i vores hus, oplevede jeg en fantastisk hjælpsomhed. Det var en dejlig beroligende stemme, der tog os alvorligt og hjalp os igennem en træls situation. Det betød rigtig meget, og da jeg så stillingsopslaget tænkte jeg, at det ville jeg gerne kunne give andre. Sådan et arbejde ville jeg gerne have!”.
Skolebænken er okay, for det kan bruges i hverdagen
Mads anser ikke sig selv som en boglig type. Han stoppede af samme grund i sin tid på gymnasiet og kom i tømrerlære. Men som skademedarbejder er der nogle krav til uddannelse på Forsikringsakademiet i Rungsted.
Det gør dog på ingen måde Mads noget. Han har allerede gennemført grunduddannelsen i skadebehandling samt første niveau inden for bygninger og fortsætter snart med et forløb inden for løsøre i erhvervsvirksomheder.
”Det, jeg lærer på Forsikringsakademiet, kan jeg bruge direkte i min hverdag, og det gør det bare fedt at lære noget”.
Thisted Forsikring tilbyder foruden grunduddannelsen en lang række forskellige kurser til de ansatte, og her har man som medarbejder selv indflydelse på:
”Jeg kan selv præge, hvad det er, jeg ønsker at fordybe mig i,” fortæller Mads.
Skæv profil ingen hindring
Mads havde stort set ingen kendskab til forsikringer, da han søgte stillingen som skademedarbejder. Men han hæftede sig ved, at der i stillingsopslaget stod ”smil i stemmen”, og han tænkte, at det kunne han i hvert fald levere.
”Jeg har altid elsket at snakke med kunder, også som tømrer, og det er vigtigt i mit arbejde i dag. Jeg forsøger hele tiden at give folk en ordentlig behandling og forklare dem tingene, så de er til at forstå – også når vi desværre skal afvise en skade”.
Mads tænkte selv, at hans baggrund som tømrer måske var en hindring for at få jobbet, men faktisk viste det sig, at hans skæve profil var et plus.
”Der sidder ikke andre skadebehandlere med en håndværksmæssig baggrund i vores skadeafdeling. Og jeg kan da helt sikkert byde ind med noget andet, fordi jeg er tømrer. Når kunder ringer ind med en skade på en bygning, kan jeg hurtigt sætte mig ind i skadens omfang, og hvad det kræver at få den udbedret,” forklarer han.
En anderledes hverdag
Hverdagen som tømrer og skademedarbejder er meget forskellig.
”Som tømrer tilrettelagde jeg delvis selv min arbejdstid,” forklarer Mads.
”Det ser nogen nok som noget positivt, men for mig er det superpositivt, at jeg ved, at jeg arbejder 8-16. Det harmonerer meget bedre med mit familieliv,” afslutter Mads.